09 februari 2015

Recension - Katherine-terorin av John Green


Colin befinner sig i ingenmanslandet mellan tonår och vuxen. Och hans hjärta har nyligen krossats. Igen. 

Han har dejtat, och blivit dumpad av, 19 Katherine. I kölvatten av K-19-katastrofen drar Colin, ett anagramfanatiskt före detta underbarn, ut på en road trip med sin (enda) kompis Hassan. 
Med 10000 dollar i fickan och ett vildsvin i hasorna, bestämmer sig Colin för att formulera en matematisk teori som ska kunna förutse hans nästa förhållande, hämnas de som dumpat honom och varna honom för framtida kärlekskatastrofer. 

Omdöme
Det här är andra boken av John Green som jag läser och jag måste säga att den inte är lika bra som The fault in our stars (förr eller senare exploderar jag) men det är ändå en riktigt bra bok.

Jag gillar Colin väldigt mycket, han är väldigt enkel att tycka om. Ett geni som försöker förstå sig på livet. Jag gillar även de andra karaktärerna, de är väldigt bra gjorda.

En del skämt försvinner i översättningen, men jag förstår att det är svårt att översätta anagram rättvist. Jag tror att just den här boken gör sig bäst på originalspråk men den går helt klart att läsa översatt också även om en del av originalskämten försvinner.

Jag störde mig på att fotnoterna i e-boken är samlade längst bak i varje kapitel och inte på den sida där den ska vara, den förlorar lite av sitt värde för man vill inte sitta och bläddra fram och tillbaka i e-boken och när man väl kommit dit så har man glömt vilka ord eller meningar som de refererar till, det här problemet finns dock inte i den tryckta utgåvan av boken.

Överlag gillar jag boken och tycker att den var riktigt underhållande. Det är mycket matematik inblandat så är man intresserad av mattematik så skulle man nog gilla den här boken men det betyder inte att man inte skulle gilla den om man inte gillar matematik.

Originaltitel: The Abundance of Katherines
Antal sidor: 304
Förlag: Bonnier Carlsen (rec.ex)
Utgivningsår: 2015
Första meningen: Morgonen efter att det erkända underbarnet Colin Singleton gått ut gymnasiet och för nittonde gången blivit dumpad av en flicka vid namn Katherine tog han ett bad. 
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar