13 februari 2015

Recension - Half bad - Ondskans son av Sally Green


 Jagad av alla. Önskad av ingen. Sextonårige Nathan är son till en vit häxa och hans far är den mäktigaste och mest ondskefulle svarte magikern någonsin. Nathan är till hälften vit, till hälften svart. Ond, god - eller både och.

Omgivningen fruktar den kraft han bär på. Myndigheterna bevakar honom. Han får inte röra sig fritt. De enda ljuspunkterna i Nathans liv är storebror Arran och förbjudna kärleken Annalise.

Nathan förs bort och hålls inspärrad. Man bävar för hans sjuttonde födelsedag, det livsavgörande ögonblick då en häxa får tre gåvor, sina magiska krafter. Men vem ska ge Nathan dessa gåvor? Hans mor är död och hans onde far har varit försvunnen och jagad under hela Nathans liv. Utan krafterna kommer Nathan själv att dö. Men det finns en sista möjlig utväg.

Nathan satsar allt på att fly. Ensam, utstött och jagad på liv och död tar han sin sista chans för att överleva.

Omdöme
Det är inte ofta jag förtvivlat utropar "Nej!" när jag har läst ut en bok, det här var en sån bok.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som gjorde boken så bra, men den flöt på och helt plötsligt var den slut.

Jag gillar att det inte är så mycket magi i boken, det finns magi men det är lagom mycket tycker jag. Boken  handlar om så mycket mer än häxor och magi.

Jag gillar Nathan väldigt mycket. Jag gillar hur Green har lagt upp samhället med svarta och vita häxor där de vita anser att de är de goda häxorna och de svarta är de onda och måste utrotas. Det är svårt att inte dra paralleller till rasism och till exempel andra världskriget och andra typer av diskriminering.

Nathan är en blandning mellan svart och vit häxa och får hela tiden nya regler att följa och blir utsatt för både psykisk och fysisk misshandel. Han funderar ofta kring om de vita verkligen kan anses goda när de behandlar honom som de gör och vad som bestämmer vilka som ska vara goda och vilka som ska vara onda.

En sak jag funderade på var att de säger att kvinnliga häxor oftast får starka krafter och de manliga får oftast svaga krafter men både rådet och jägarna verkar mest bestå av manliga häxor, det tyckte jag var lite underligt.

Jag gillade den här boken väldigt mycket och väntar med spänning på nästa bok.

Originaltitel: Half Bad
Antal sidor: 360
Förlag: Bokförlaget Semic (rec.ex.)
Utgivningsår: 2015
Första meningen: Det är två killar som sitter tätt ihop, kramade mellan armstöden på en gammal fåtölj, som i en famn.
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

2 kommentarer:

  1. Gillar den här väldigt mycket också! Inte så ofta man hittar så mörka ungdomsböcker.

    SvaraRadera