06 februari 2015

Recension - Drömgångare av Samantha Shannon


Paige Mahoney vet inte själv gränserna för sin förmåga. Hotad i en kontroll i t-banan råkar hon döda en vakt. Att undkomma kommer i princip att vara omöjligt. Ingen är efterlyst av Scion särskilt länge.
Året är 2059. Det är tvåhundra år sedan Scion inrättades i Storbritannien; som ett säkerhetssystem, men alla vet vad det i själva verket är – en ockupationsmakt, ett växande imperium.

Sedan hon var 16 har Paige arbetat åt Jaxon Hall i Londons kriminella undre värld. Hennes jobb är att skaffa information genom att bryta sig in i folks medvetanden. Paige är nämligen klärvoajant och därtill av en ytterst sällsynt sort: hon är drömgångare. Enligt Scion begår hon högförräderi bara genom att finnas till.

Exakt hur åtråvärd hon är för sin fiende kommer hon tids nog att bli varse.

Omdöme
En riktigt bra och välskriven bok.

Shannon lyckas behålla mitt intresse genom hela boken och jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken. Jag förstår inte varför jag väntade så länge med att läsa den här boken. Men nu behövde jag inte vänta så länge på att andra boken skulle komma ut vilket är bra.

Det är väldigt mycket beskrivning och världsuppbyggnad i boken men jag stör mig inte på det för jag tycker att världen och hela konceptet är väldigt intressant.

Jag gillar karaktärerna, jag gillar hur man får små bitar lite då och då och karaktären sakta byggs upp.
Jag gillar hur relationen mellan Paige och Arcturus byggs upp. Arcturus är väldigt mystisk och jag fick direkt en känsla av att det var något speciellt med honom.

Jag tycker att boken var riktigt bra med mycket spänning och ett spännande koncept. Jag kommer definitivt fortsätta med den här serien.
 
Originaltitel: The bone season
Antal sidor: 487
Förlag: Modernista (rec.ex.)
Utgivningsår: 2013
Första meningen: Jag vill gärna tro att vi var fler från början. 
Betyg: 4

Köp den här: Bokus, Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag gillade den också när jag läste den, trots att den både var omfattande och i "fel" genre mot vad jag brukar läsa ;) uppföljaren har ju nyligen givits ut på engelska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också gillade den. :)
      Ja den har ju det, men har inte bestämt mig för om jag ska läsa den på engelska eller vänta på en översättning.

      Radera