02 februari 2015

Recension - Bära leggings i januari av Sara Stille


 Tretton år gammal söker Sara tillflykt hos den elva år äldre Jesper, som är vän till familjen. Hennes hemförhållanden är trassliga och Sara är ung och skör. Hos Jesper finner hon trygghet, och för första gången upplever hon att någon lyssnar på henne och bryr sig om henne. Tills hon en natt vaknar utan kläder, med honom över sig. På en enda natt förstörs allt. Men det som Sara försöker se som en engångsföreteelse, ett misstag, händer plötsligt igen, och igen, och igen. Sara skäms och mår dåligt, och för varje gång Jesper våldtar henne växer hennes hat. Samtidigt känner hon en lojalitet mot honom för det stöd han tidigare visat henne. Han var den stöttande axeln hon så väl behövde under en svår tid. Så hon håller tyst. Under fyra års tid säger hon inget till någon, men när den mörka hemligheten till slut får henne att rämna inombords beslutar hon sig för att anmäla Jesper, och tar därmed upp kampen mot honom och rättssystemet.


Omdöme
En välskriven och gripande berättelse.

Jag blir väldigt irriterad när jag läser den här boken. Sara Stille berättar om sin kamp om rättvisan. Man får en rejäl inblick i hur rättssystemet fungerar med utdrag från rapporter i hennes fall. Hon berättar sin historia väldigt utförligt och med mycket detaljer vilket gör att man får en bra överblick  över hela rättsprocessen.

En mycket viktig bok som jag hoppas att många läser. En bok som jag tror kan hjälpa väldigt många att våga och orka ta upp kampen mot rättvisan.

Sara Stille gjorde en film som hon lade upp på Facebook och Youtube för några år sedan där hon berättar om vad hon utsatts för med hjälp av skyltar. De flesta har nog redan sett den, den fick mycket uppmärksamhet när den lades upp, men här är den i alla fall.


Antal sidor: 268
Förlag: Kalla kulor (rec.ex.)
Utgivningsår: 2014
Första meningen: Mamma sa alltid att när jag blev tolv år gammal skulle jag få bestämma själv var jag ville bo.
Betyg: 5

Köp den här: Bokus, Adlibris

2 kommentarer:

  1. Verkar som en väldigt gripande bok! Har lite lust att läsa den :)

    SvaraRadera
  2. Ska lägga den här på minnet! :)

    SvaraRadera