20 oktober 2014

Recension - Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters

Roberta är mellan trettio och fyrtio, bor i Oxford och älskar böcker. Hon arbetar i en underbar liten bokhandel där man säljer både nytt och gammalt. Men Roberta har inte många vänner, ett ganska likgiltigt förhållande med en gift man som hon bara träffar varannan torsdag och hennes älskade pappa är döende. Den 109-åriga och alltmer förvirrade farmodern Dorothy bor på ett hem. Med andra ord lever Roberta ett ensamt liv där arbetet och arbetskamraterna betyder allt.

I en bok som tillhört farmodern upptäcker Roberta ett brev från Dorothys avlidne make, en polsk pilot som hon träffade under andra världskriget. Men det är något konstigt med brevet; det är sorgset och förebrående, och dessutom daterat efter makens förmodade död. Det står att han inte kan acceptera det Dorothy gör, att de inte har någon framtid tillsammans och att de inte kan gifta sig som han drömt om. Dorothys bakgrund tycks dölja en hemlighet och för Roberta känns det viktigt att få veta mer innan farmodern dör.

Samtidigt blir Robertas eget liv alltmer ensamt. Hon trasslar till det för sig i bokhandeln och bryter med sin torsdagsälskare. Kanske har hon mer gemensamt med sin farmor än vad hon kunnat tro.

Omdöme
Det jag gillar mest med den här boken är språket. Jag tycker att den är skriven på ett väldigt bra sätt med vackert men enkelt språk.
Jag brydde mig inte jätte mycket om Roberta jag tyckte hennes historia var lite tråkig om man jämför med Dorothys.
Handlingen blev seg ibland då det inte hände så mycket men det gjorde inte så att boken blev trögare att läsa eller ens tråkig. Hon skriver på ett sätt som gör att man vill fortsätta läsa även om handlingen inte går så mycket framåt.
Jag gillade den väldigt mycket.

Orginaltitel: Mrs Sinclair's suitcase
Antal sidor: 325
Förlag: Lind & Co (rec.ex.)
Utgivningsår: 2014
Första meningen: Min käraste Dorothea!
Betyg: 4

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar