14 augusti 2014

Recension - Legend av Marie Lu

Det som en gång var västra USA är nu Republiken, en nation som ständigt befinner sig i krig med sina grannar.
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar
June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.
Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

Omdöme
Åh, vad jag gillade den här boken! Den höll mig på helspänn hela tiden. Jag visste aldrig vad som skulle hända. Jag gillade karaktärerna även om de tog några dumma beslut. 
Jag kunde sympatisera med både June och Day. Även om June mest var irriterande i början så kan man ändå förstå varför hon handlar som hon gör. 
Jag gillade även skrivsättet i boken.
En riktigt bra bok som var omöjlig att lägga ifrån sig.

Originaltitel: Legend
Antal sidor: 291
Förlag: Modernista (rec.ex.)
Utgivnings år: 2013
Första meningen: Min mamma tror att jag är död.
Betyg: 5

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar