12 april 2014

Recension - Flyt som en fjäril, stick som ett bi av Elin Nilsson

Miranda är en tävlingsmänniska, hon är fixerad av att kämpa och vara stark. Hemma går föräldrarnas tid och kraft åt att hjälpa hennes storebror, tv-spelsamöban Elias, komma ur sitt beroende. Miranda söker därför uppmärksamhet och bekräftelse hos simtränarna istället. Hon tränar nio gånger i veckan, tar i så att det känns som hon ska sprängas och lassar i sig enorma mängder av skolbespisningens pasta med skinksås. Medan hennes bästa kompis Johanna, som driver en blogg med mottot fake it til you make it, bara bryr sig om sin kille. Flyt som en fjäril, stick som ett bi handlar om konkurrens och tävlande, känslan att man måste prestera i relationer, och om att satsa allt fast det gör ont.

Omdöme
Den var svår att läsa i början då språket inte var så värst bra. Det är mycket talspråk och slang i boken. Jag vet inte om hon medvetet skriver "mej", "dej" och "säjer" eller om det är missar. Men språket drar definitivt ner betyget på den här boken.
I övrigt så tycker jag att handlingen är bra och det är lätt att identifiera sig med Miranda. 
Slutet var väldigt öppet och jag hade önskat ett mindre öppet slut där alla trådar knyts ihop. Nu känns det som att det är några trådar som hänger löst. Jag hade i alla fall velat veta vad som hände med Miranda och hennes karriär inom simningen.
Jag tycker ändå att det är en bra ungdomsbok.

Antal sidor: 237
Förlag: Alfabeta
Utgivnings år: 2013
Första meningen: När jag dyker ner i vattnet känns det så här: vattnet består av väte syre och klor.
Betyg: 3

Köp den här: Adlibris, Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar