01 oktober 2013

Recension - Mord i Dalarna av Stig O Blomberg

Mord i Dalarna är en av Sverige deckarna, tidigare hette den Insjömordet.
Den handlar om en författare som är intresserad av brott han var tidigare journalist och jobbade då mycket med just det så an har en del kontakter hos polisen. En tjej dycker upp i hans lägenhet när han kommer hem från Provence och hon vill att han hjälper henne att se vad som hänt hennes mammas älskare som då hon inte har fått tag på honom på några dagar. Så han följer med henne till Falun i Dalarna där de hittar mannen drunknad i en sjö. Det blir ingen obduktion på mannen då läkarna tycker att det synns tydligt att han drunknade men Olle Villner tror att det är ett mord och fortsätter undersöka saken och får snart medhåll från polisen. Senare visar det sig att det ligger mycket hemligheter bakom mannens död. Olle Villner har hamnat mitt i ett släktdrama och upptäcker hemligheter i ett läkemedelsföretag.
För mig blir det kostigt när det inte är en polis eller kriminalinspektör som är i huvudrollen och leder undersökningarna. Det verkar som att de ger författaren lite för mycket utrymme och ser honom nästan som en polis och inte en författare som halkat in i dramat på ett bananskal. Man kan tycka att polisen skulle ha tagit över på en gång och bett Olle hålla sig utanför. Det som dock var bra var att han faktiskt var misstänkt ett tag vilket jag tycker visar på att de inte hade allt förmycket förtroende för honom. För det är ju ändå inte hans jobb att lösa mord och sätta dit en mördare.
Olle är en tjejtjusare och får vilken tjej han vill det är bara att välja och vraka. Han fokuserar mycket på utseendet vilket jag inte gillar. Alla tjejer han gillar har fina drag och vid något tillfälle tänker han till och med att en av tjejerna borde ha ett annat jobb på grund av sitt utseende. Som tur är så är det bara små detaljer som inte förstör hela bokens handling.
I det stora hela var det en okej bok. Den var inte jättespännande men inte heller tråkig. Den var behaglig att läsa och bjöd på några överaskningar lite då och då. Bra om man vill koppla av lite och inte vara helt fast i en bok som inte går att lägga ifrån sig.

Antal sidor: 224
Förlag: Semic
Utgivnings år: 2012 (första utgåva 1995)