01 oktober 2013

Recension - Kärlek av Hanne Ørstavik

Det är kvällen före Jonas nionde födelsedag och ett tivoli har kommit till stan. Jon går hemifrån för att sälja idrottsföreningens lotter och hans mamma Vibeke går till biblioteket.
Genom språket bygger mor och son upp var sin värld och medan den kalla vinternatten närmar sig morgon blir det allt tydligare att ett sådant avstånd mellan människor kan få ödesdigra konsekvenser.

Omdöme
Fantastisk skildring av hur ett mor och son förhållande inte bör vara. En väldigt gripande berättelse genom livet hos två personer som lever med varandra men ändå inte. Det är som att de lever skilda tillsammans var och en för sig. Den andra har ingen aning om vad den gör, de vet inte ens om den andre är hemma eller inte.
Jag gillade språket i boken men jag tyckte att den saknade något, den kunde inte riktigt hålla i mitt intresse hela tiden. Men jag tycker ändå att den är värd att läsas. Jag kanske bara läste den vid fel tidpunkt.

Originaltitel: Kjærlighet
Antal sidor: 148
Utgivnings år: 2004 (1997)
Första meningen: När jag blir gammal ska vi ta tåget och åka iväg.
Betyg: 3

Köp den här: AdlibrisBokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar